1932-08-30 Svealand

Planet kolliderade med en fabriksskorsten vid Tubergen, nära den holländsk-tyska gränsen.
Eftersom posten blev helt oskadad delades den ut utan några speciella noteringar.
Due to bad wather the "Svealand" struck a factory chimney at Tubergen, near the Dutch-German border.
Since the mail was undamaged no special notification was made.

1936-06-09 Lappland

Motorerna stannade vid starten och planet "lade" sig ned över en byggnad utanför flygfältet.
Eftersom posten blev helt oskadad delades den ut utan några speciella noteringar.
The engines failed and the plane crashed just outside the air field, a passenger was killed.
Since the mail was undamaged no special notification was made.

1937-05-28 Götaland (Kastrup)

Hård storm rådde när Götaland skulle landa på Kastrup. En plötslig kastby lyfte den vänstra vingen, vilket ledde till att den högra tog i marken och ramponerades. Ingen passagerare skadades utan kunde fortsätta med nästa plan till Amsterdam.
Eftersom posten blev helt oskadad bör den ha delats ut utan några speciella noteringar.
Due to sormy weather the air craft was damaged, but no passenger. The mail must have been distributed without any notifications.

Ref.: SvD 1937-05-29.

1937-12-01 Östergötland

Aerotransports "Östergötland", en Junkers W-34 med beteckningen SE-AEF var ulånat till finska Aero O/Y. I tät snötjocka fick plnaet motorkrångel och tvingades nödlanda på sjön Fjätaren melan Tureberg och Norrviken.
Planet givk genom isen och all aombord omkom. Enligt SvD fann det ingen post ombord.
"Östergötland" was force to make an emergency landing. Acording to the Swedsih newspaper SvD the plane did't not carry any mail.

Ref,: SvD 1937-12-02,

1942-06-21 Gripen



Ref.:

Lüning, Örjan; Luftposten historia i Norden, The History of Airmail in Scandinavia
Nierinck, Henri L.; Recovered Mail 1910-1936 & 1937-1988
Svenska Dagbladet
UD:s arkiv HP 3316


Hem (Start)      Upp (Top of Page)