Introduktion
Vintrarna 1926 och 1929 var svåra varför speciella ispostflyglinjer inrättades.
På 1930-talet började postflyget att komma igång året runt, varför behovet av ispostflyg upphörde.
Under andra världskriget stränga vintrar stördes speciellt Gotlandstrafiken, varför isluftposttraffik uppehölls under vissa perioder.
Efter kriget ställde isen till problem i Stockholms skärgård. Dessa flygningar ersattes dock av helikopterflyg från och med 1948.
Introduction
1926 Stockhom-Åbo (Stockholm-Turku)
1929 Stockhom-Åbo (Stockholm-Turku)
Med violett stämpel.
Cachet in violet.
1929 Malmö-Hamburg
Använd engelsk etikett.
1940-1942 Gotland
1940
21 februari – 12 april 1940
Is-Postflyg No 1 till Visby-Stockholm.
With cachet i violettl.
1941
24 februari – 5 april
Ispostflyg till Visby 1941.
1942
27 januari – 28 april
Isflygpost till Visby 1942.
Premiärturen gick samma dag som Visbys nya flygplats invigdes och utgivningen 15 öre Gustav profil höger.
The first fligth took place the same dayas the inauguration of the new air port of Visby and the issue of 15 öre Gustav V stamp.
1944
Aerogram med stämpeln ”Med flyg från Visby”.
Med flyg från Visby
Den 20 september 1944 kom flygtrafiken mellan Visby och Stockholm igång. Man medtog post som nedlagts i en brevlåda på flygfältet (ej post frÅn Visby postkontor). Denna post behandlades av postverket först efter ankomsten till Stockholm och fick då en violett stämpel: Med flyg från Visby. Frimärkena makulerades på Stockholm 1. Dessa försändelser skall inte blandas ihop med isluftpost!
1946-1947 Skärgårdsflyg
Under vintrarna 1946 och 1947 släpptes posten ned med hjälp av fallskärmar.
1946
18 februari – 30 april
FFC.
1947
18 februari – 27 april
1948 Helikopterflyg – Helicopter air mail
Från 1948 flögs skärgårdsposten med helikopter under vintrarna,
Läs mer på Helikopterpost
1947 Visingsö
<
Ispostflyg till Visingsö 1947.
Ref.:
Lüning, Luftpostens historia i Norden.